Ce inseamna managementul timpului? Cum poti sa-ti folosesti timpul cu sens, am mai scris aici.
Acum vreau sa subliniez un aspect ce tine mai mult de dezvoltarea personala a fiecaruia. Si anume ca orice activitate ne solicita niste abilitati. Iar in managementul timpului ne sunt colicitate niste abilități specifice deja formate pentru a fi performanti in gestionarea timpului.
Cercetătorii prezintă următoarele 5 abilități ca fiind decisive în managementul timpului:
- Percepția adecvată a timpului – asigură o planificare realistă a activității, permite evitarea apariției unor sentimente de anxietate și frustrare.
- Stabilirea obiectivelor – permite conturarea finalităților care vor fi atinse în urma activității.
- Schimbarea standardelor – presupune ajustarea standardelor activității la condițiile schimbătoare de lucru. Această abilitate asigură evitarea unei tendințe perfecționiste, permite aprecierea și valorificarea rezultatelor obținute deja.
- Planificarea timpului – implică stabilirea activităților și a volumului de muncă care trebuie realizat într-un interval de timp. Nu este sinonim cu managementul timpului, este un segment al acestei activități complexe.
- Recunoașterea tărăgănării. Tărăgănarea presupune amânarea unei decizii sau a unei activități care trebuie realizată la termen. Cercetătorii consideră că factorii care generează acest tip de comportament sunt:
- lipsa de relevanță a activității,
- acceptarea unor obiective neconcordante cu cele proprii,
- tendința spre perfecționism,
- ambiguitatea sarcinii,
- frica de necunoscut,
- incapacitatea de a face față situației.
Tărăgănarea poate apărea sub diverse forme, dar mecansimul afectiv care stă la baza este același: pe măsură ce se apropie termenul limită, individul se simte vinovat și se angajează în activități alternative. În final se mobilizează și reușește să realizeze o parte din sarcină. Sentimentul de vină este atenuat de credința că timpul a fost insuficient pentru rezolvarea întregii sarcini.
Fiind vorba de abilități, ele pot fi formate și dezvoltate prin practică. Analiza stilului propriu de muncă, monitorizarea respectiv evaluarea periodică poate duce la conștientizarea dificultăților și elaborarea unor strategii pentru înlăturarea lor.
Pentru a-ti dezvolta abilitatile necesare unui mai bun management al timpului iti recomand cursul meu online despre Managementul Timpului.
Cu drag,
Daniela Irimia, Trainer de dezvoltare personala