5 semne ca ai jantele masinii deteriorate

Idei

Jantele si anvelopele sunt componente importante ale unui automobil, aceasta pereche avand un rol fundamental in tinuta de drum, confortul si siguranta deplasarii. Nu este de mirare ca orice defect survenit la nivelul anvelopei sau jantei are repercursiuni directe asupra comportamentului general al masinii si necesita reparatie sau inlocuire imediata.

Cauzele deteriorarii jantelor sunt multiple: circulatia cu viteza neadaptata la conditiile suprafetei carosabile (gropi, santuri, diferente de nivel), urcarea in viteza a bordurilor, conducerea autoturismului cu  ignorarea unei presiuni scazute a anvelopelei etc.

Este deci esential sa iei in considerare semnele deteriorarii jantelor si sa actionezi in consecinta. Jantele pot fi reconditionate in ateliere de specialitate, dar solutia cea mai buna este inlocuirea lor – poti gasi, de exemplu, jante Dacia pe pieseautoarges.ro.

Vrei sa afli ce trebuie sa urmaresti ca sa stii daca ai jante deteriorate? Gasesti informatii utile mai jos.



Vibratii neobisnuite, in special in viraje

Unul dintre cele mai comune semne ale unei jante deformate este aparitia unor vibratii anormale in volan, mai cu seama la efectuarea virajelor, indiferent de viteza. Acest efect se produce din cauza faptului ca anvelopa nu mai are un contact uniform cu suprafata carosabila si transmite in componentele sistemului de directie vibratii care nu ar exista in mod normal.

De obicei, jantele frontale sunt cele afectate si vibratiile se resimt in special in volan. Nu este exclusa nici posibilitatea deteriorarii jantelor de pe puntea spate, iar atunci vibratiile apar in scaune – mai ales la cele din spate.

Scaderea periodica a presiunii in pneuri

Aceasta poate aparea periodic si poate avea drept cauza schimbarea temperaturii ambientale, calatoriile lungi, supraincarcarea automobilului sau utilizarea excesiva a franelor. In schimb, daca pneurile obisnuiesc sa piarda presiune semnificativa la intervale scurte de timp (cateva zile, 1 sau 2 saptamani), este un semnal de alarma in sensul unei posibile deteriorari a jantei, chiar daca nu exista semne evidente la exterior.

Franare neobisnuit de slaba

In mod normal, aproape orice automobil – in special cele de generatie noua – al carui sistem de franare este verificat periodic si intretinut corespunzator ofera o distanta de franare mica si o manevrabilitate acceptabila in franare. Orice scadere de la acest standard, mai ales in cazul unui autovehicul care este intretinut periodic, poate semnaliza ca o janta (sau mai multe!) a fost deteriorata – ai astfel un motiv serios pentru o programare la un service autorizat.

Scaderea manevrabilitatii si senzatia de „mers pe pana”

Vibratiile mentionate si sunetele anormale sunt oarecum similare mersului cu o anvelopa dezumflata. In plus, volanul unui vehicul cu cel putin o janta deformata are tendinta de a vira singur inspre partea unde aceasta este instalata – dreapta sau stanga. Trebuie sa stii, insa, ca o janta deformata iti poate oferi surpriza unei rezistente anormale la efectuarea miscarii in viraje. Mare atentie, asadar, la problemele de manevrabilitate!



Cresterea semnificativa a consumului de combustibil

Daca ignori semnele de mai sus, vei constata ca janta deformata si presiunea scazuta in pneu vor conduce, inevitabil, la o crestere importanta a consumului de carburant. In In mod evident, lucrurile nu se vor imbunatati de la sine, iar amanarea constatarii, a reparatiei sau a inlocuirii jantei la un service autorizat nu poate decat sa genereze noi daune si riscuri in exploatarea autoturismului. Practic, te expui unui risc crescut de accidentare!

Daca masina are jante de otel – de obicei acoperite de capace ornamentale la exterior – daunele exterioare sunt mai greu de vazut. Daca ai lovit, insa, o bordura sau ai trecut in viteza peste o groapa mai adanca, ar trebui sa inspectezi janta, chiar daca celelalte semne nu sunt inca resimtite. In ceea ce priveste jantele de aliaj, o deteriorare – oricat de neinsemnata – reprezinta un semnal de alarma si motiv pentru o vizita in service.

Riscul de a conduce un autoturism cu una sau mai multe jante deformate sau crapate nu este unul minor, cea mai mare problema ce poate interveni fiind explozia anvelopei, ceea ce inseamna pierderea controlului automobilului. Ignorarea semnelor de mai sus nu inseamna decat o amanare care se va dovedi apoi costisitoare – daca o janta deformata sau indoita mai poate fi indreptata (in special cele de otel), o janta fisurata nu poate fi reconditionata. Exista riscul enorm ca fisura sa se agraveze, obligandu-te astfel la achizitionarea unei jante noi. Acorda atentie, asadar, acestui aspect important, pentru ca fiecare calatorie pe patru roti sa ramana sigura si confortabila!