“Sa asculti cu atentie” o persoana este un lucru ce nu se rezuma doar la intelegerea mesajului pe care aceasta il transmite, ci si la construirea unui discurs in timp real, menita sa:
- Completeze spusele celui cu care conversezi;
- Invalideze spusele celui cu care conversezi;
- Amelioreze impactul spuselor celui cu care conversezi.
Expertii in negociere afirma la unison faptul ca, intr-o intalnire de afaceri, componenta de ascultare este asemanatoare componentei de discurs, din punct de vedere al plusvalorii aduse la masa discutiilor.
Cu alte cuvinte, daca stii sa asculti corect mesajele venite din cealalta parte a mesei, esti capabil sa iti transformi in timp real propriul mesaj, astfel incat sa obtii un avantaj favorabil pentru partea pe care o reprezinti in cadrul negocierii.
A fi un “bun ascultator” din considerente practice
Sa fii un “bun ascultator” iti permite sa intelegi si sa sa rezolvi mult mai simplu task-urile pe care le primesti, dar si sa rezonezi mult mai bine cu perspectiva celui care vorbeste, pentru a putea gasi solutii alternative pentru nevoile sale.
Ramanand in zona negocierilor, un dialog intre emitator si receptor nu trebuie sa traseze in mod obligatoriu o relatie ierarhica, ci poate fi o sansa extraordinara pentru dezvoltarea unui parteneriat, plecand de la ideea ca ideile bune se asculta, se imbunatatesc si se pun apoi in practica.
A fi un “bun ascultator” din considerente sociale
Atunci cand ascultam o persoana aflata de cealalta parte a mesei pentru negocieri, este important sa rezonam nu doar cu mesajul propriu-zis al acesteia (cuvinte, fraze, intonatie), ci si cu starea sufleteasca pe care este construit discursul respectiv. Asadar, cei care stiu sa asculte cu adevarat, percep mult mai bine intentiile si sentimentele din spatele mesajului receptat.
Astfel, sunt capabili sa raspunda cu aceeasi doza de spiritualitate, pentru a crea cu cealalta parte din negociere o legatura mai puternica decat cea a cuvintelor. Ascultarea inseamna “empatie”, adica puterea de a te pune in pielea celuilalt, pentru a te apropia cat mai mult de nevoile celui care vorbeste in momentul respectiv. De aceea, atunci cand esti un “bun ascultator”, nu utilizezi doar urechile si creierul, ci si inima. Asadar, sa asculti cu inima un om care vorbeste, chiar si intr-o runda de negocieri, reprezinta o dovada uriasa de respect.
A fi un “bun ascultator” pentru propria dezvoltare personala
Faptul ca suntem capabili de a-i asculta pe cei din fata noastra ne permite sa reflectam, sa invatam si sa crestem, prin alegeri mult mai informate pe care le putem lua in viata. Atunci cand te afli intr-o runda de negocieri, pleaca intotdeauna de la premisa ca lumea ta este una limitata, iar interactiunea cu alte persoane – chiar si daca reprezinta partea adversa dintr-o negociere – poate contribui la extinderea propriului tau univers.
Ascultand, accepti sa afli mai multe (chiar daca nu verbalizezi acest lucru) despre lucrurile care te inconjoara, chiar de la cei pe care ii ai in fata. Asadar, profita intotdeauna de intalnirile pe care le ai cu persoane din exteriorul zonei tale de confort, tratandu-i ca pe o veritabila resursa intelectuala.
Asadar, daca vrei sa vezi cum poti imbina vorbitul cu ascultatul, obtinand intotdeauna cele mai bune rezultate pe care le poate oferi un astfel de mix, invata sa negociezi la nivel inalt, de la cei mai buni in domeniul negocierilor!