Criterii pentru evaluarea online a competențelor la elevilor

Idei

Testarea reprezintă fundamentul evaluării educaționale și reprezintă un angajament față de standarde academice ridicate și responsabilitate școlară. Nu poți ști unde mergi decât dacă știi unde te afli. Evaluarea joacă un rol esențial în motivarea elevilor să învețe, în furnizarea de feedback cu privire la progres și în asigurarea măsurilor de realizare.

Acest concept de angajare a elevilor în sarcini de evaluare pentru ai ajuta să-și dezvolte învățarea, mai degrabă decât doar pentru măsurarea realizării rezultatelor învățării, este considerat ca evaluare de învățare.

Când elevii efectuează evaluarea, ei învață mai degrabă decât regurgitează conținutul sau repetă ceea ce profesorul a spus. În schimb, evaluarea este utilizată pentru ca elevii să identifice lacunele în învățarea lor și să îi ajute pe elevi să înceapă să umple aceste lacune. Prin evaluare, elevii ar trebui să poată identifica ceea ce au învățat, ce trebuie să învețe și cum să procedeze pentru a afla ce trebuie să știe. Mai mult, sarcinile de evaluare trebuie să fie diverse, flexibile și relevante. Elevii înțeleg mai bine de ce sunt importante evaluările și cum se leagă de învățarea lor.

Avantajele alinierii evaluărilor la rezultatele învățării

Ținând cont de evaluare ca învățare, ar trebui să abordezi diverse strategiile de evaluare pe care să le aplice la o perioadă regulată de timp cât și la sfârșitul uneia mai mari. Evaluările îi ajută pe elevi să-și dezvolte însușirea rezultatelor învățării preconizate? Asigurându-te că evaluările sunt aliniate în mod constructiv cu restul curriculumului, fiecare elev poate vedea clar pe ce să se concentreze și cum să-și probeze învățarea în timpul evaluării. Apoi, feedback-ul evaluării încadrat în jurul criteriilor care au fost derivate din rezultatele învățării ajută elevii să se ghideze către ceea ce contează cu adevărat în clasă.



Evaluarea sumativă vs. evaluarea formativă

Din perspectiva elevilor, evaluarea definește întotdeauna programa curentă, deoarece transmite mesaje despre standardul și cantitatea de muncă necesară și ce aspecte ale lucrării atinse până atunci sunt cele mai importante. Nu este doar ceva care se întâmplă la sfârșitul clasei (evaluare sumativă), ci ceva care se întâmplă pe tot parcursul procesului de învățare, cu feedback care îndrumă și informează elevii (evaluare formativă).

De principiu evaluările formative au loc în cadrul unui curs sau lecție online și sunt folosite pentru a determina cât de bine învață un student materialul. Însă se pot instrumenta și printr-o evaluare online digitală, standardizată. Acestea sunt cele mai bune atunci când sunt continue, consecvente și oferă feedback critic elevilor. Evaluările formative implică, în general, feedback-ul ca parte a procesului de învățare, fie din partea profesorului, fie din propria auto-reflectare a elevului prin teste digitale standardizate. Se poate face, de asemenea, într-un mediu sincron sau asincron, în funcție de scop.

Evaluările sumative sunt uneori denumite examen final și măsoară ceea ce elevul a învățat după finalizarea unei perioade de predare a unor cursuri. Ei pot valida cât de bine conținutul informațiilor și cunoștințelor reținute personal susțin obiectivele generale de învățare ale cursului.

Teste pe bază de criterii vs. pe bază de normă

Testele bazate pe criterii măsoară ceea ce este capabil să facă persoana și indică ce abilități au fost însușite. Acestea compară performanța unei persoane cu propria performanță din trecut. Un exemplu poate fi numărul de cuvinte ortografice corecte. Dacă Ana scrie 150 din 200 de cuvinte corecte, acesta este 75% corect, mai mare decât săptămâna trecută, când scorul ei era corect de 60%. În măsurarea bazată pe criterii, accentul se pune pe evaluarea comportamentelor specifice și relevante care au fost stăpânite, decât pe indicarea unei poziții relative în grup. 

Un test referitor la criterii este conceput pentru a măsura performanța școlară a unui elev în raport cu un standard sau diverse criterii. Acest standard sau criteriu este predeterminat înainte ca elevii să înceapă testul. Testele și evaluările referitoare la criterii sunt concepute pentru a măsura performanța elevilor în raport cu un set fix de criterii predeterminate sau standarde de învățare.

Testele bazate pe referința la normă sunt niște testele standard, concepute pentru a compara și a clasifica elevi care efectuează teste în raport unul cu altul. Testele cu referire la normă indică dacă participanții la test au obținut rezultate mai bune sau mai slabe decât un student mediu ipotetic, ceea ce este determinat prin compararea scorurilor cu rezultatele performanței unui grup selectat statistic de participanți la test, de obicei de aceeași vârstă sau nivel de clasă, care au luat deja examenul.



Testele digitale standardizate

Un test standardizat este orice formă de test care solicită tuturor participanților la test să răspundă la aceleași întrebări sau o selecție de întrebări dintr-o sferă comună de întrebări, în același mod și care este notată într-un „standard” sau mod consecvent, care face posibilă compararea performanței relative a elevilor individuali sau a grupurilor de studenți. În timp ce diferite tipuri de teste și evaluări pot fi „standardizate” în acest fel, termenul este în primul rând asociat cu teste la scară largă administrate unui număr mare de elevi.

În România există prima și unica platformă pentru teste digitale standardizate adresate elevilor români, în a face un nou pas spre dezvoltare educațională. Pentru că învățarea poate avea loc în afara școlii. Iar această platformă digitală este o soluție de ultimă generație de tip SaaS (Software ca Serviciu) aprobată de Ministerul Educației și Cercetării pentru evaluarea și testarea școlii. Se bazează pe analize științifice și pe cele mai noi teorii din științele educației la nivel internațional. Scopul este de a monitoriza și îmbunătăți atât performanțele școlare ale elevilor din clasele I – XII, cât și încrederea părinților și profesorilor, generând în același timp o actualizare vizibilă a întregului sistem de învățământ românesc.