Stii bine ca trebuie neaparat sa gasesti calea de mijloc intre o cariera de succes si viata alaturi de cei dragi. Iar pentru ca nimeni nu poate sa-ti spuna cum sa-ti traiesti viata, iata cateva ponturi menite sa te ajute sa te eliberezi si sa-ti creezi singur/a o cale de mijloc benefica pentru tine.
In primul rand trebuie sa identifici problemele – stai prea mult la birou si nu ajungi acasa, la iubit/sot/copil decat dupa jurnalul de seara? Sau cele 8-10 ore de munca te streseaza atat de puternic incat in clipa in care intri pe usa cazi lata la televizor unde iti petreci seara ca o leguma?
Oricare ar fi motivul, de la un sef care te suna inclusiv in timpul tau liber pana la subalternii care te deranjeaza oricand pentru orice problema s-a ivit la birou, trebuie sa iei atitudine. Nu o sa se schimbe lucrurile peste noapte (si nici n-ar fi indicat) dar, daca urmezi sfaturile de mai jos, atunci ai toate sansele sa iti petreci serile linistita in compania celor pe care ii iubesti:
1. Telefonul, bata-l vina.
Regula numarul 1 spune sa dai “swich off” la telefonul mobil in momentul in care ai pasit pe usa. Evident, asa ceva este imposibil. Chiar exista situatii in care prezenta sau ajutorul tau sunt absolut necesare. Propunem o cale de mijloc – optiunea “silent”! Asa vei scapa de soneria enervanta si te vei putea relaxa la o cina linistita. La fel, vei putea vedea cine te-a sunat. Nu e o drama daca nu raspunzi la telefon imediat!
Invata sa iti gestionezi eficient timpul – Descarca Curs online Managementul Timpului
2. Masa de pranz
Regulile etichetei spun sa nu rontai in fata computerului pentru ca e lipsit de profesionalism. Dar multe companii nu ofera pauza de masa angajatilor, asa ca trebuie sa te hranesti si tu inainte de ora 18.00 si mai strecori cate un snack pe deasupra tastaturii. Iar dupa cateva luni te trezesti cu 3 kilograme in plus si fara chef de nimic. Nu lasa munca de birou sa-ti afecteze sanatatea si cere-ti drepturile. Daca nu primesti o ora in care sa mergi sa mananci ceva, atunci cere macar 20-30 de minute de pauza pentru a ajunge la un restaurant de unde sa iei ceva cald de mancare. Nu e nimeni absurd sa nu fie de acord!
3. Pleaca atunci cand se termina programul
Orele tale de lucru se termina la 18? Atunci la 18:15 cel tarziu ar trebui sa iesi pe usa companiei. Sunt situatii de urgenta in care este nevoie de tine acolo, dar in general lucrurile pot supravietui pana a doua zi de dimineata. In cazul in care fiecare seara este extenunat de aglomerata si efectiv nu ai cum sa iesi din birou, atunci ai doua alternative. Ori discuti cu superiorul si ii explici ca sarcinile au devenit atat de coplesitoare incat ai nevoie de inca un om, ori (in cazul in care este afacerea ta), mai angajezi pe cineva sau redistribui cateva dintre task-uri subalternilor de incredere. Daca ramai zilnic peste program nu vei impresiona pe nimeni cu munca epuizanta (ba chiar vei lasa impresia ca nu stii sa te coordonezi), iar acasa vei fi si mai prinsa in problemele cotidiene si nu te vei putea relaxa.
4. Petrece mai mult timp cu familia.
Scoate CV-ul de la naftalina si numara cate joburi ai avut pana acum. Nu-i asa ca locurile de munca vin si pleaca? Nu acelasi lucru este valabil si pentru familie (pe care mult mai greu o construiesti). Ai grija sa le oferi celor dragi prezenta ta cat de mult poti.
Scoate telefonul din priza, inchide computerul si televizorul. Descopera care sunt activitatile pe care le poti face impreuna cu partenerul tau, cu membrii familiei si prietenii, cum ar fi o iesire la iarba verde, o plimbare cu barca sau un joc care sa ii implice pe toti. Fa-ti timp pentru activitatile care te implinesc sufleteste si care iti fac placere. In acest fel, vei reusi sa iti pastrezi sufletul mereu tanar!
5. Gestioneaza-ti timpul.
Organizeaza-ti sarcinile gospodaresti in mod eficient. Poti spala hainele la masina in una sau doua transe zilnic, in loc sa lasi „maldarul” sa se adune pentru ziua ta libera sau pentru week-end. De asemenea, mergi mai mult pe ideea de liste de cumparaturi si fa-ti aprovizionarea pentru o perioada mai indelungata de timp, in loc sa te „fatai” de mai multe ori prin aceleasi magazine, de fiecare data cand ramai in „pana” de anumite produse. Citeste mai multe despre managementul timpului .
6. Acorda-ti timp doar pentru tine.
In fiecare zi, acorda-ti timp pentru o activitate care iti face placere, cum ar fi mersul pe jos, cateva ore la sala de fitness, pentru intretinere, sau asculta muzica. Relaxeaza-te dupa o zi nebuna de lucru citind, practicand yoga sau facand o baie sau un dus fierbinte.
Acum ai la indemana cateva sugestii care te pot ajuta sa echilibrezi balanta intre viata profesionala si cea personala. Echilibru nu inseamna ca esti obligat sa faci totul de unul singur. Analizeaza-ti prioritatile si seteaza-ti limite. Exprima-ti parerile cu fermitate – in definitiv, tu stii cel mai bine care iti sunt limitele, ce anume poti face si ce nu. Doar tu esti cel care are un cuvant de spus in ceea ce priveste stilul tau de viata.
Gandeste Pozitiv! Si pune-ne prin ce alte metode impaci viata de familie cu cea profesionala. Lasa un comentariu cu parerea ta.
O metoda buna de a avea mai mult timp si de a-ti separa viata personala de cea de birou este de a-ti face programul pentru saptamana viitoare la sfarsitul saptamanii acesteia.
Aceasta metoda nu are randament maxim la orice tip de de slujba, insa, cu siguranta poate sa fie un adevarat ajutor.
Destul de des e mai complicat sa faci aceasta separatie, insa nu este imposibil.
Felicitari pentru articol.
Asa este Sorin ! Multumim frumos pentru completare 🙂
o metoda nemaintalnita. pomana intre munca si spital. have fun man