Am citit de curand o super carte, pe care ti-o si recomand. Dansul Relatiilor de Harriet Lerner, publicata la editura Herald. Invatam cum sa vorbim cand ne simtim furiosi, raniti, speriati, frustrati, jigniti sau disperati. Pentru mine, care sunt trainer de comunicare ce a dezvoltat deja cursuri de comunicare, cartea a fost cu atat mai buna, prin multitudinea de exemple concrete, din cazurile terapeutice intalnite de catre Harriet.
Vreau sa va redau insa in acest articol 10 sfaturi despre ce sa faceti si sa nu faceti atunci cand primiti critici. Sfaturile sunt extrase din cartea mentionata mai sus.
1. Ascultati cu atentie persoana care va critica, fara a va planui replica.
2. Puneti intrebari despre orice nu intelegeti.
3. Evitati sa intrati in defensiva. Nu ascultati doar ca sa va certati sau sa combateti un punct de vedere.In schimb ascultati pana cand gasiti un aspect cu care sunteti de acord, chiar daca este inconjurat de exagerari si de inexactitati.
4. Mai intai cereti-va scuze pentru acel aspect.
5. Nu criticati niciodata o persoana care va critica. Ar putea veni o vreme cand va veti exprima si voi motivele de insatisfactie, dar nu acum, cand cealalta persoana a avut initiativa de a-si exprima propriile nemultumiri. Nu este momentul potrivit!
6. Pastrati-va calmul. Nu reactionati deloc si adoptati o conduita retinuta cand discutati cu cealalta persoana. Anxietatea si intensitatea emotionala sunt fortele din spatele tiparelor disfunctionale!
7. Spuneti clar atunci cand aveti o perere diferita de a celuilalt ( „Nu sunt de acord cu asta…”) numai cand sunteti siguri ca puteti sa va exprimati fara sa il criticati , sa il acuzati sau sa il insultati pe cel care va critica.
8. Intrerupeti o conversatie inutila care se desfasoara in detrimentul vostru. Este in regula sa spuneti „Am nevoie de timp sa ma gandesc la cuvintele tale. Haide sa stabilim o alta data ca sa discutam” ; sau
„Ma simt umilit(a) cand imi vorbesti in felul acesta. Ma afecteaza” ; sau
„Am nevoie sa scritici cate un lucru pe rand. Cand incepi sa amintesti diverse lucruri din trecut, ma blochez si nu mai pot asculta”.
9. Raspundeti problemelor importante si lasati restul deoparte.
10. Cand sunteti coplesit de emotii puternice, aminti-va de reversul unei vechi maxime: „Nu actiona la intamplare. Stai pe loc!”
Nimanui nu ii place sa fie criticat insa putem invata cum sa gestionam eficient aceste situatii si mai ales, sa si invatam ceva din ele. Harriet Lerner ne invata cum sa ascultam, sa punem intrebari, cum sa ne reglam emotiile astfel incat sa avem relatii armonioase.
Inca o data va recomand cartea. O puteti cumpara de aici !
Daca preferati insa varianta „scurta” si condensata prin care sa va dezvoltati abilitatile de comunicare, puteti alege unul din cursurile de comunicare online pe care le-am dezvoltat eu.
Cu drag.
Daniela Irimia, trainer pentru dezvoltare personala
PS: Aboneaza-te la newsletter si primesti GRATUIT, Ghidul de Comunicare Asertiva.
[mc4wp_form id=”3273″]