Comunicarea este simplul act de a transfera informatie dintr-un loc in altul. Cu toate ca este o definitie simpla, cand te gandesti cum poti comunica mesajul, devine mult mai complex. Exista multe tipuri de comunicare si noi ti le vom prezenta pe toate:
Comunicare verbala: fata in fata, la telefon, radio, televiziune sau alte mijloace media.
Comunicare non-verbala: limbajul corpului, gesturi, cum de imbracam sau cum reactionam si chiar si mirosul.
Comunicare scrisa: scrisori, e-mailuri, carti, reviste, internet sau alte mijloace media.
Vizualizari: grafice, tabele, harti, logouri si alte vizualizari care pot comunica un mesaj.
Procesul de comunicare interpersonala nu poate fi privit ca un fenomen care pur si simplu se intampla, ci ar trebui privit ca un proces care implica participanti.
Emitatorul si receptorul sunt vitali in comunicare. In comunicarea de tipul “ fata in fata “, rolurile de receptor si destinatar nu sunt distincte ca parti ale comunicarii, chiar daca in anumite moduri subtile, cum ar fi contactul vizual sau lipsa lui si limbajul corpului sunt. Sunt multe ale moduri subtile de comunicare ( mai mult sau mai putin intentionate ). De exemplu, tonul vocii tale este un indiciu pentru starea emotionala, in timp ce gesturile te pot duce cu gandul la un anumit mesaj verbal.
In comunicarea scrisa, destinatarul si receptorul se diferentiaza clar. Pana nu de mult, putini scriitori si editori aveau influenta cand venea vorba de comunicarea scrisa. Astazi, toata lumea poate sa scrie si sa isi publice ideile pe internet, ceea ce a dus la o explozie de informatie si de posibilitati de a comunica.
Procesul comunicarii interpersonale
Un mesaj este trimis de catre un destinatar catre unul sau mai multi receptori printr-un canal de comunicare. Destinatarul trebuie sa codeze mesajul intr-o forma adecvata canalului de comunicare, iar receptorul trebuie sa il decodeze pentru a-i intelege sensul si semnificatia.
O intelegere gresita a mesajului se poate produce la orice nivel al procesului de comunicare. Comunicare eficienta implica minimizarea neintelegerii mesajului si invingerea oricaror bariere de comunicare in procesul acesteia.
Un comunicator eficient isi intelege publicul, alege un canal de comunicare potrivit si codeaza mesajul astfel incat sa reduca riscul neintelegerii lui de catre receptor. De asemenea, va cauta o reactie din partea receptorului in privinta intelegerii mesajului si va incerca pe cat posibil sa corecteze o eventuala neintelegere sau confuzie. Receptorii pot folosi clarificarea si reflectia ca metode eficiente pentru a se asigura ca mesajul a fost inteles corect. Poti invata sa comunici mai eficient urmand cursul de comunicare interpersonala organizat de Vision Consulting.
Canale de comunicare
Canalul de comunicare este termenul dat pentru modul in care comunicam. In ziua de azi, sunt multiple canale de comunicare accesibile, de exemplu conversatiile reale, apelurile telefonice, mesajele, e-mailul, internetul ( incluzand retelele sociale cum ar fi Facebook sau Twitter ), radio, TV, scrisori, brosuri, rapoarte etc.
Alegerea canalului de comunicare potrivit este vitala pentru comunicarea eficienta, din moment ce orice canal de comunicare are diferite puncte forte si puncte slabe. De exemplu, stirea generala a unui eveniment viitor trasnmisa intr-o scrisoare ar putea sa trasnmita un mesaj clar catre una sau doua persoane, dar nu este o metoda eficienta pentru un numar mare de oameni. Pe de alta parte, transmiterea unei informatii complexe se realizeaza mai bine printr-un document printat decat printr-un mesaj verbal, tinand cont de faptul ca destinatarul este capabil sa asimilzeze informatia in propriul lui ritm si sa revizuiasca articolele pe care nu le-a inteles pe deplin.
Codarea mesajelor in comunicarea interpersonala
Toate mesajele trebuie sa fie codate intr-o forma ce poate fi transmisa de catre canalul de comunicare ales. Cu totii facem lucrul acesta zilnic, transferand ganduri abstracte intr-o forma verbala sau scrisa. In orice caz, alte canale de comunicare necesita forme diferite de codare, spre exemplu un text scris dintr-un raport nu va functiona printr-un program de radio iar abrevierile din mesajele telefonice ar fi nepotrivite intr-o scrisoare. O informatie complexa ar putea fi comunicata cel mai bine printr-un grafic sau un tabel sau alta forma de vizualizare.
Comunicatorii eficienti isi codeaza mesajele destinate audientei la fel de bine ca si canalele de comunicare. Aceasta implica o utilizare adecvata a limbajului, transformand informatia intr-o forma simpla si clara, anticipand si eliminand riscurile de neintelegere si confuzie si cunoscand experienta receptorului in decodarea altor comunicari similare. Codarea eficienta a mesajului este o abilitate vitala in comunicarea eficienta.
Citeste si Evita aceste greseli de comunicare!
Decodarea mesajelor
O data primit, receptorul trebuie sa decodeze mesajul si decodarea este de asemenea o abilitate vitala. Indivizii vor decoda si intelege mesajele pe cai diferite, bazate pe orice fel de bariere de comunicare ce ar putea fi prezente, in functie de experienta, de intelegerea contextului mesajului, de starea psihica, de timpul si locul livrarii si de multi alti factori. Intelegand modul in care va fi decodat mesajul si anticipand potentialele surse de neintelegere constituie arta unui comunicator de success.
Feedback-ul
Receptorii mesajelor pot furniza feedback in legatura cu modul in care ei inteleg mesajele prin intermediul reactiilor verbale si non-verbale, Comunicatorii eficienti ar trebui sa acorde o atentie sporita acestui feedback, ca si cum ar fi singura modalitate prin care pot verifica daca mesajul a fost inteles. Trebuie sa aibe clar in minte ca forma si masura feedbackului in timpul unei convorbiri reale sau la telefon va fi imediat si direct, in timp ce mesajele transmise prin TV, radio sau internet pot fi indirecte si pot ajunge cu intarziere.
Invata totul despre comunicarea eficienta si asertiva prin cursurile online de comunicare pe care le-am creat.
Daniela Irimia, trainer de comunicare