Comunicarea in cuplu este ca o fereastra spre lumea interiora a fiecaruia dintre noi. Modul in care comunicam si ne comportam spune atat de multe lucruri despre noi…..daca am sti sa descifram acest limbaj.
Ce vreau sa spun este ca a comunica inseamna mult mai mult decat a vorbi. Si ca fiecare om are anumite tipare de comunicare care, inconstient, ii submineaza stima de sine, dar reduce si stima de sine a intelocutorilor. Sunt acele tipare de comunicare disfunctionala care nu duc la interactiuni sanatoase si nici la relatii autentice. In relatia de cuplu, in comunicarea cu partenerul de viata, de multe ori folosim mesaje protectoare, care insa nu ajuta la dezvoltarea relatiei si nici la dezoltarea personala a fiecarui partener in parte.
Te invit sa descoperi care sunt tiparele de comunicare disfunctionala, iar daca descoperi ca ai tendinta de a le folosi in relatia cu partenerul de viata, sa alegi sa faci o schimbare.
5 Tipare de comunicare disfunctionala, in cuplu
1.Mesaje de judecata
Cand cineva judeca si critica, determina aproape de fiecare data o reactie de protectie din partea celuilalt, cum ar fi retragerea sau critica. Prin critica si judecare emitatorul urmareste sa domine interlocutorul.
Prin mesaje de genul << Esti prost >> , <<Nu asculti niciodata>> , <<Te gandesti doar la tine>>critici, etichetezi si invinuiesti oamenii. Sunt mesaje care ranesc si reduc stima de sine a parterilor de discutie.
Interogarea si incercarea de a mentine controlul intr-o relatie prin intrebari de genul <<Ce ai facut toata ziua? >> sau<<Cu cine vorbeai la telefon? >> sunt profund gresite si caracterizeaza relatiile de tip judecator/ agresor si victima. Sau cum spun eu in cursurile de comunicare asertiva, este relatia de dependenta intre un agresiv si un submisiv.
2.Mesajele de control
Cand o persoana emite mesaje de control, ea se poarta autoritar, amenintator si moralist – si toate acestea au sanse mari sa declanseze o reactie de fuga sau de lupta. Mesajele de control atrag un raspuns fie submisiv, fie agresiv si in acest punct comunicarea asertiva nu mai este posibila. Cel care are tendinta de a controla nu asculta parerile celuilalt si nu ii ia in calcul nevoile si sentimentele. Mesajele de control induc ideea ca partenerul de discutie nu isi poate asuma raspunderea pentru sine ( ceea ce duce la subminarea stimei de sine) si are nevoie de cineva care sa preia responsabilitatea. Pe de alta parte, cel care emite mesajele de control, tot stima e sine scazuta are, insa incearca sa dobandeasca un anumit grad de siguranta prin dominarea celorlalti.
Din pacate, comunicarea controlatoarea submineaza valoarea personala a ambilor parteneri si nu imbunatateste cu nimic dezvoltarea personala a emitatorului.
Exemple de mesaje de control: <<Fa cum iti zic>>, <<Locul tau e acasa, cu copiii>>, <<Te avertizez sa nu mai deschizi vreodata subiectul asta. >> . Poruncile, ordinele, amenintarile, morala si predicile intra in categoria mesajelor de control, specifice stiluluide comunicare agresiv.
Cumpara acest curs online, scris + audio – Comunicare Asertiva
3.Mesaje strategice de manipulare
Comunicarea strategica este echivalenta cu santajul afectiv, cand interlocutorul incearca sa-si satisfaca niste nevoi ascunse. Daca destinatarul mesajului raspunde la mesajul de manipulare, va primi o confirmare, daca nu…. va fi respins cu cruzime. Persoana care se angajeaza in comunicare strategica are stima de sine medie spre scazuta; altfel ar fi capabila sa vorbeasca deschis despre nevoile si sentimentele sale si ar fi dispusa sa accepte reactia sincera a celuilalt. Se numesc mesaje strategice pentru ca urmaresc sa reduca riscul de a primi un raspuns care sa nu-l multumeasca, care sa-l faca sa se simta umilit si devalorizat.
Prin mesaje de genul <<Iubitule, ai face orice pentru mine, nu-i asa? >> sau <<Trebuie sa ma ajuti, esti prietena mea cea mai buna>> ascunzi de fapt cerinta, nevoiata de baza. Fie nevoia de confirmare, fie nevoia de ajutor sau de atentie. Mai sunt si mesajele non-verbale precum bosumflarea, retragerea fizica sau afectiva, tacerea ostila sau suspinele care ascund de fapt adevaratele nevoi insa spera sa atraga aprobare din partea interlocutorilor.