Cuvintele sefului au un impact foarte puternic asupra angajatilor, iar cuvintele nepotrivite pot distruge buna dispozitie si motivatia acestora. Cu toate acestea, unii sefi nu au filtru, si continua sa spuna lucruri negative.
Acestea sunt printre cele mai comune lucruri pe care le vei auzi spuse de sefii ineficienti – si motivele pentru care acei sefi gresesc.
1. “Esti norocos ca ai un job”. Acest lucru inseamna de fapt “Ar trebui sa te bucuri ca esti angajat in comparatie cu atatia oameni fara un loc de munca, si sa nu te plangi de conditiile de munca, indiferent de cat de proaste ar fi”. Acesti sefi nu stiu cum sa faca fata problemelor si cum sa ofere feedback constructiv, iar daca seful tau spune acest lucru, ia in calcul faptul ca acesta ar putea fi un sef inept.
2. “Da-ti seama singur”. Sunt multe ocazii in care angajatul ar trebui sa-si dea seama singur ce are de facut, dar in general, daca auzi acest raspuns de la un sef, el nu vrea sa-si asume responsabilitatea de a-si ghida si instrui angajatii. Chiar daca intrebarea este una la care angajatul ar trebui sa stie raspunsul, un manager bun ar trebui sa spuna ceva ca “Asta e ceva de care as vrea sa te ocupi tu, folosind aceste resurse”, pentru ca “Da-ti seama singur” suna nepoliticos.
3. “Am primit o notificare anonima”. Un manager bun ar trebui sa evite sa discute despre surse anonime atunci cand vorbeste cu angajatii. Unii sefi trebuie sa rezolve cateodata probleme despre care au aflat in confidentialitate, dar accentul trebuie pus pe problema, si nu pe sursa.
4. “Nu am timp sa-ti evaluez performantele, dar te descurci bine”. Feedback-ul este o parte esentiala a unui management bun, si desi nu fiecare evaluare trebuie sa fie formala, “te descurci bine” nu este de ajuns. Angajatii merita sa li se spuna cand se descurca bine, ce ar putea imbunatati si la ce abilitati ar trebui sa lucreze.
5. “Asta este o idee proasta”. Poate nu fiecare idee este una geniala, dar managerii buni stiu ca nu vor auzi idei grozave de la angajatii care sunt insultati atunci cand fac brainstorming. Ideile bune vin din medii unde oamenii se simt in siguranta si pot sa gandeasca cu voce tare si sa dezvolte idei, bune sau proaste.
6. “Rochia asta iti pune silueta in valoare”. Atunci cand comentezi despre aspectul oamenilor, acestia se vor simti cu siguranta inconfortabil, pentru ca raman cu impresia ca seful lor analizeaza cat sunt de atragatori. In plus, exista toate sansele sa fii acuzat de hartuire.
7. “Fa ce iti spun eu sa faci, nu e nevoie sa stii de ce”. Poate e mai simplu sa latri ordine fara sa oferi motive sau context, dar astfel ii faci pe angajati sa simta ca munca lor nu le apartine si ca ii consideri robotei pe care nu ii apreciezi.
8. “Ce e in neregula cu tine?”. Feedback-ul nu ar trebui sa fie personal, iar atentia trebuie pastrata pe comportamentul care trebuie schimbat, cum ar fi abilitatile de scriere sau atentia la detalii. Sefii buni nu ataca inteligenta sau valoarea cuiva.
9. “Treaba ta este cea care spun eu ca este”. Intr-adevar, munca ta este cea pe care ti-o indica managerul, dar sefii rai spun acest lucru atunci cand angajatul nu vrea sa munceasca dincolo de responsabilitatile lui. Un sef bun ar trebui sa explice de ce rolul angajatului trebuie sa se largeasca sau sa se schimbe.
10. “Esti mult mai priceput decat X”. Atunci cand critici un alt angajat, chiar daca ar trebui sa fie un compliment pentru altul, angajatul se va ingrijora ca el va fi cel criticat intr-o zi. Angajatii trebuie sa aiba incredere ca vor primi feedback in mod privat, si ca nu vei face comentarii critice despre ei la colegii lor.
Poti sa completezi lista? Tu ce fel de „sef” ai?
Citeste si Leadership versus Management. Tu cunosti diferentele?