relatiile si ascultarea activa

Tu stii sa asculti? Relatiile inseamna comunicare eficienta

Relatii

relatiile si ascultarea activa

Comunicarea nu inseamna doar sa vorbesti si sa vocalizezi ceea ce simti tu, ci o parte importanta este si ascultarea. Comunicarea este eficienta cand toti indivizii trebuie sa participe in parti aproximativ egale la conversatie, adica sa vorbeasca si sa asculte de asemenea.

Exista multe reguli cu privire la comunicarea verbala, pe care incercam cu totii sa le respectam pentru ca mesajul nostru sa ajunga clar la cei cu care discutam, dar cat de eficient ascultam? Citeste mai multe despre comunicare.

Tu crezi ca esti un ascultator bun? Sau te trezesti ca oamenii din jur vorbesc cu tine si tu nu ai habar despre ce au spus? Esti constient ca relatiile de calitate depind de modul in care comunici si asculti?

Oamenii nu asculta intotdeauna ce li se comunica din mai multe motive:

  • Esti preocupat cu altceva. Daca ai alte o mie de lucruri de facut si nu suficient timp sa le faci, si te gandesti la ele in mod constant, cautand solutii, s-ar putea sa nu mai poti sa-ti concentrezi toata atentia pe persoana care vorbeste cu tine.
  • Visezi cu ochii deschisi. Cateodata, ai tendinta sa-ti lasi mintea sa viseze atunci cand vorbesti cu cineva. De exemplu, cand cineva iti spune ca isi planifica o vacanta deja te vezi pe o plaja cu un bronz perfect, si uiti sa fii atent la discutie.
  • Suferi de lipsa de somn. Daca nu dormi bine, s-ar putea sa resimti efectele acestui lucru in timpul zilei si sa-ti fie dificil sa te concentrezi la conversatii.
  • Subiectul discutiei este plictisitor. Exista subiecte pe care le gasesti pur si simplu plictisitoare, sau intalnesti oameni care vorbesc prea mult, si acest lucru te impiedica sa fii atent la ceea ce se spune.
  • Ai impresia ca deja stii. Cateodata crezi ca stii deja ce are cealalta persoana de spus inainte sa o faca, si aceasta presupunere poate fi una foarte eronata. Nu este drept fata de partenerul la discutie sa crezi ca stii deja ce are de spus, ci ofera-i atentia cuvenita.
  • Te gandesti la un raspuns. Cateodata, in situatii tensionate sau de conflict, te gandesti deja la ce ai putea spune in apararea ta si nu mai asculti ce are cealalta persoana de spus.
  • Iti place la nebunie sa vorbesti. Iubesti atat de mult sunetul vocii tale incat ai mereu ceva de spus, monopolizand conversatia. Nici nu-ti trece prin cap sa asculti cand ai putea mai bine sa vorbesti!
  • Esti distras. In timpul unei conversatii, in jurul nostru se pot petrece o multime de lucruri, de care ajungem sa fim distrasi: muzica, alte zgomote, oameni discutand si alte elemente care pot fi bariere in calea ascultarii.




Ca sa ai relatii pozitive, de durata, trebuie neaparat sa inveti sa asculti. Ce poti face pentru a deveni un ascultator mai eficient?

1. Odihneste-te. Un somn bun si calitativ iti ofera energia necesara pentru interactiuni cu alti oameni. Citeste si Cum sa ai un somn odihnitor!

2. Concentreaza-te! Focuseaza-te pe ceea ce are de spus cealalta persoana, deschide-ti mintea catre ceea ce auzi si asculta cu atentie inainte sa raspunzi. Este vital sa intelegi inainte sa judeci.

3. Fa contact vizual. Daca intalnesti ochii persoanei care vorbeste, ai mai multe sanse sa ramai interesat de subiect.

4. Ofera-le si celorlalti o sansa. Chiar daca ai multe de spus, ia pauze in care sa le dai si interlocutorilor tai sansa sa vorbeasca.

5. Alege mediul potrivit pentru discutii. Daca vrei sa ai o conversatie serioasa, alege un loc linistit, unde nu poti fi intrerupt si unde nu iti poate fi distrasa atentia.

Speram ca sfaturile noastre te-au ajutat sa devii un ascultator mai bun intr-o conversatie. Sau deja stii sa faci asta in mod eficient?

Daca vrei sa iti dezvolti abilitatile de comunicare si relationare, iti recomandam acest curs online de comunicare asertiva!