Reflecta salariul tau responsabilitatile, nivelul tau de experienta si performantele tale recente? Daca nu, noi iti dam niste sfaturi despre cum sa negociezi marirea de salariu pe care o meriti.
Este bine sa stii ca de obicei, daca vrei o marire de salariu, trebuie sa ceri una. Nu astepta sa vina de la sine, pentru ca acest lucru s-ar putea sa nu se intample niciodata. Daca angajatorul crede ca esti multumit cu cat faci in acest moment, nu are motive sa iti ofere o marire.
Exista oameni foarte buni la negociere, care pot obtine rezultatul dorit in orice situatie. Insa nu toti suntem asa, si exista oameni care evita cu orice pret situatiile tensionate. Totusi, ca sa obtii o marire de salariu, ai nevoie de abilitati de negociere, asa ca este momentul sa incepi sa exersezi. Noi iti oferim cativa pasi pe care sa-i urmezi atunci cand vrei sa incepi negocierea pentru o marire de salariu cu angajatorul tau:
1. Identifica partenerul de negociere potrivit. Cel cu care trebuie sa discuti o crestere a salariului este seful tau direct, si nimeni altcineva. Daca mergi la seful sefului tau, de exemplu, iti ratezi sansele la o marire si este posibil ca aceasta manevra sa iti afectezi longevitatea la firma.
2. Asteapta momentul potrivit. Sunt momente in care nu este recomandat sa ceri o marire: daca ai primit o marire in ultimile 9 luni, daca performantele tale au fost slabe in ultima vreme, daca compania este intr-o criza de fonduri, daca seful tau nu poate justifica costurile departamentului sau. Poti sa incerci si in aceste situatii, insa ideal ar fi sa initiezi negocierea pentru o crestere de salariu dupa o perioada de performante bune la job.
3. Fa-ti temele. Pregateste si planifica, asigura-te ca stii care este pozitia ta din punct de vedere al salariului in raport cu colegii de firma sau de industrie.
4. Bazeaza-ti cererea pe criterii clare si obiective, precum standardele salariale ale industriei si performantele tale. Fii pregatit sa ii vorbesti sefului despre succesele tale recente, bazandu-te pe documente care iti sustin cauza.
5. Defineste-ti telul. Nu merge niciodata la o negociere fara un set de obiective clare pe care sa le ai in vedere. Defineste exact marirea pe care o vrei si nu te teme sa tintesti cat de sus poti, atata timp cat esti realist. Exista o corelatie puternica intre aspiratii si rezultate, asa ca nu este recomandat sa mergi la o negociere neavand o suma exacta in minte.
6. Lasa-ti loc de manevre. Oricare ar fi suma pe care o vrei, incepe discutiile cu o suma mult mai mare din care sa fii pregatit sa scazi.
7. Fii creativ. Beneficiile, bonusurile si avantajele pot reprezenta o componenta substantiala din plata ta, asa ca fii creativ cand analizezi ce tip de pachete esti dispus sa accepti. Ia in considerare un salariu de baza mai mic si un bonus de performanta mare, sau alte beneficii cum ar fi mai mult timp liber, abonament la sala, mai mult training, etc. Fii flexibil si arata-i angajatorului ca esti deschis pentru discutii.
8. Negociaza fata in fata. Evita sa ai aceasta discutie la telefon sau prin e-mail. O negociere de salariu este de obicei un proces lung care nu trebuie sa se desfasoare intr-o maniera impersonala, pentru ca va fi impotriva intereselor tale.
9. Pregateste-te pentru toate scenariile posibile. Anticipeaza toate problemele sau semnele de intrebare care pot aparea in negocieri, si incearca sa le justifici. Nu uita ca si seful tau trebuie sa justifice marirea ta de salariu in fata altora.
10. Asculta. Nu doar tu trebuie sa vorbesti, asa ca asculta ce are seful tau de spus si incearca sa intelegi nevoile si grijile sale, ca tu sa poti veni cu solutii pe masura. Sefului tau ii va placea sa afle ca tu esti un participant activ in acest proces si ca opiniile sale sunt valorate si respectate.
11. Ai grija la atitudine. Nu este nevoie sa fii ostil doar pentru ca persoana de cealalta parte a mesei are alte idei decat ale tale. In schimb, fii politicos, galant si respectuos, si alege un ton care spune ca vrei sa lucrezi impreuna cu seful tau pentru a gasi o solutie avantajoasa pentru amandoi.
12. Nu deveni emotional. Emotiile nu au ce cauta la masa de negocieri, ci incearca sa mentii o atmosfera profesionala, in care argumentele sunt obiective. Nu lua refuzurile in mod personal, ci fii pregatit cu argumente logice si rationale. Lacrimile si circul vor lucra impotriva ta.
13. Nu-ti taia craca de sub picioare. Nu uita ca trebuie sa continui sa lucrezi pentru seful tau, asa ca nu spune nimic ce ai putea regreta mai tarziu. Chiar daca vei decide sa renunti la job dupa un proces de negociere lipsit de succes, s-ar putea sa ai nevoie de scrisori de recomandare sau sa te incrucisezi din nou cu seful tau in viitoarea ta cariera.
14. Evita sa oferi un ultimatum. Angajatorii nu reactioneaza bine cand primesc ultimatumuri, asa ca fa-o doar pe riscul tau. Nu toti dintre noi suntem indispensabili la locul de munca, iar daca ne amenintam sefii cu demisia s-ar putea sa ne trezim inlocuiti cu oameni mai putin dificili si mai bine pregatiti pentru negociere.
15. Pune in scris. Oricare ar fi termenii la care ati ajuns la sfarsitul negocierilor, pune-i in scris si ai grija ca documentul respectiv sa fie semnat de persoanele potrivite, ca sa nu existe loc de ambiguitate sau de evitare a angajamentelor luate.
Citeste si 15 sfaturi pentru o cariera de succes!
Abonati-va la newsletterul nostru pentru alte articole utile pentru o cariera de succes